Tekniikka ja kilpaileminen

Sumossa tekniikoiden kirjo on vähintään yhtä runsas kuin moderneissa budolajeissa. Muromachi-kaudelta alkaen (1333-1568) sumon perustekniikat oli tunnettu nimeltä "Shijuhatte" eli "48 kättä". Nimitys ei tarkoittanut sitä, että tekniikoita olisi ollut tarkalleen 48, vaan sitä, että niitä oli paljon.

Vuonna 1960 Japanin Sumoliitto julkaisi uuden tekniikkalistan, jolta löytyi 80 virallista tapaa päättää ottelu. Käytännössä on näistä vain noin kymmenen tekniikkaa yleisesti käytössä ja joitain harvinaisimpia tekniikoita on käytetty sumohistorian aikana vain kerran - joitain tekniikoita ei koskaan.

Japanilaisten budolajien, kuten judon ja aikidon tekniikat ovat kehitetty samuraitten aseettomista kaksinkamppailumenetelmistä, ju-jutsusta, jotka on taasen kehitetty sumosta. Sumo-ottelun voi voittaa joko työntämällä vastustajansa ulos kehästä tai kellistämällä hänet areenalle. Ensimmäisessä tapauksessa pelkkä varpaan siirtyminen ulkorajan yli merkitsee tappiota; toisessa vaihtoehdossa on hävinnyt ottelun, mikäli mikä tahansa ruumiinosa jalkapohjia lukuunottamatta koskettaa kehän savipintaa.

sumotekniikatTuuppimisliike tsuppari on pienikokoisen sumotorin arvokkain ase - vaikkakaan ei yleisön kannalta nautittavin, sillä ottelu on usein ohi muutamassa sekunnissa.

Toinen nopea tekniikka on Hataki-komi, jossa painija yksinkertaisesti väistää päällekarkaavaa vastustajaansa sivulle antaen tämän ilmalennolle lisää vauhtia mäiskähdyksellä selkään. Ashi-torissa kahmaistaan vastustajaa jalasta ja hypitetään tätä ympäri kehää, kunnes tasapaino on mennyt. Suurikokoiset sumotorit suosivat kunnollisia otteita ja pyrkivät saamaan otteen vastustajansa mawashista.

Tavallisin tekniikka on Yori-kiri, jossa vastustaja työnnetään vähin erin areenan reunamille ja marssitetaan ulos kehästä.

Sumokilpailu aloitetaan puhdistautumisrituaalilla, jolloin sumotorit kyykistyvät, hierovat käsiään yhteen kuin pesten ne ja läpsäyttävät kämmenet yhteen. Sen jälkeen kilpakumppanit kyykistyvät kunnioittavan välimatkan päähän toisistaan ja asettavat molemmat nyrkkinsä maahan keskiviivojen sisäpuolelle ja aloittavat ottelun päätuomarin komennolla. Tätä vaihetta kutsutaan nimeltä Tachi-ai eli alkukäsirysy. Se joka myöhästyy Tachi-aissa jää yleensä häviölle, sillä ensimmäiseksi kyykystä ylös ehtinyt voi tavallisesti ohjailla ottelua mielensä mukaan.