Amatöörisumo

Amatöörisumo on toiminut ammattilaissumon tukena, joskin sen järjestäytyminen on nuorta verrattuna sumon satavuotisiin perinteisiin. Japanin amatöörisumoliitto perustettiin Meiji-kauden loppupuolella (1909 jälkeen) ja sen järjestöllisinä voimatekijöinä toimivat Tozain opiskelijaliitto (Tozai Gakusei Sumo Remmei), eri alueliitot, työväen sumoliitto, sekä lukioiden ja keskikoulujen sumoliitot. Vuoden 1964 syyskuussa perustettiin näiden liittojen keskusjärjestö, Japanin sumoliitto (Nihon Sumo Remmei), joka järjestää vuosittain 33 kilpailua. Useissa yliopistoissa toimii sumoseuroja ja useat näissä sumoa harrastaneista japanilaisista jatkavat sumouraansa ammattilaistalleissa nelivuotisen opiskelunsa jälkeen. Tunnetuin näistä on Nihon yliopisto, jossa suomalaiset sumokilpailijat ovat usein harjoitelleet lajia ja asuneet sen tiloissa.

Ensimmäiset lajin MM-kisat pidettiin Tokiossa Kokugikan sumohallissa v. 1992, joissa oli mukana kaksikymmentä eri kansallisuutta. Näistä ajoista laji on levinnyt maailmalla voimakkaasti ja kansainväliseen sumoliittoon kuuluu nykyisin lähesi 90 eri maata.

amatoorisumoSuomen sumoliitto ry. perustettiin marraskuussa 1995 Simo Akreniuksen ja Harri-Petri Ahon toimesta. Keväällä 1996 he matkustivat Japaniin, missä uusi järjestö hyväksyttiin kansainvälisen Sumoliiton Suomen jäsenjärjestöksi. Tämän jälkeen myös Euroopan sumounioni hyväksyi uuden järjestön. Sumoliitto on myös Suomen Olympiakomitean valtuuskunnassa jäsenjärjestönä.

Marko Pihlajamäki osallistui MM-kisojen yhteydessä sumotuomareiden koulutustilaisuuksiin ja myöhemmin hänelle myönnettiin pohjoismaiden ensimmäinen kansainvälinen tuomarilisenssi. Hänet on valittu myös useana vuotena Euroopan Sumo Unionin johtoryhmään.

Suomen joukkueessa ovat kilpailleet parhaimmistoon kuuluvat olympiatason painijamme ja judokamme. Vuoden 1996 MM-kisoissa sumojoukkueemme saavuttivat joukkuepronssia (Tuomo Karila, Juha Ahokas, Janne Selin). Seuraavan vuoden MM-kisoissa joukkuekisojen mitali kirkastui hopeaan (Juha Ahokas, Sherif ElDigwy, Janne Virtanen) ja isäntämaa Japani kykeni vaivoin kukistamaan suomalaiset kisojen loppuottelussa, joka päättyi Japanin 2-1 voittoon.

Henkilökohtaisia mitaleita eri painoluokista ei saavutettu ennenkuin vuonna 1998, jolloin saman vuoden EM-kisojen hopeamitalisti Petri Särkijärvi saavutti MM pronssia alle 115 kilon painoluokassa. Vuonna 2000 Sao Paolon MM-kisoissa Tomi Rajamäki saavutti hopeaa alle 85 kilon painoluokassa ja Jorma Korhonen pronssia avoimessa sarjassa. Rajamäki jatkoi erinomaisia esityksiään myös seuraavan vuoden MM-kisoissa, joissa sijoittui jälleen hopealle. Sami Ylä-Kero saavutti muutaman vuoden tauon jälkeen vuonna 2005 pronssia niinikään alle 85 kilon painoluokassa.