Suomalaisten sumotorien menestys sai jatkoa

Euroopan parhaat sumopainijat kokoontuivat Georgian Tbilisin kaupunkiin 22. ja 23. huhtikuuta vuoden 2017 EM-kisoihin.

Oskari Riihioja vakiinnutti asemiaan painoluokkansa Euroopan eräänä parhaana painijana sijoittumalla jälleen pronssille alle sadan kilon painoluokassa. Oskari on aiemmin voittanut hopeaa ja pronssia samassa sarjassa. Suomi voitti myös pronssia joukkuekisoissa. Riihiojan lisäksi joukkueessa kisasivat Hannu Kulmala ja Mikko Toiminen.

Mikko kisasi Tbilisissä alle 23-vuotiaiden avoimessa sarjassa ja hän paransi viime vuoden pronssimitalisijoitustaan tänä vuonna hienosti hopeiseksi.

Viime vuonna hopeaa naisten raskaassa painoluokassa voittanut Riikka Kallio aloitti kisansa näyttävällä voitolla. Toisessa ottelussa tuli niukka tappio ja hän loukkasi ottelun tiimellyksessä olkapäänsä eikä kyennyt jatkamaan kisaansa.

Teknisesti ja tehokkaasti otellut Hannu Kulmala jäi harmittavasti mitaliotteluiden ulkopuolelle. Junioreiden EM- ja MM-kisoissa alle 85-kilon sarjassa aiemmin kilpaillut Jere Leppälä sai todeta, että kyyti oli kylmää; kisojen tulos kaksi tappiota. Lähes kaksikymmentä vuotta sumotuomarina toiminut Marko Pihjalamäki toimi kisoissa ylituomarina.

Mikko Toiminen voitti hopeamitalin junioreiden alle 23-vuotiainen avoimessa sarjassa.

Oskari Riihioja otti jälleen pronssimitalin sarjassa alle 100 kiloa.

Suomelle myös joukkuepronssimitalit. Vasemmalta Oskari Riihioja, Hannu Kulmala ja Mikko Toiminen.

Suomalaisille sumotoreille mahtava menestys EM-kisoissa

Sumon EM-kisat pidettiin huhtikuun 22-24.4.2016 Puolan Krotoszyn kaupungissa ja Sumoliitto lähetti kisaan kuusi sumopainijaa; Oskari Riihiojan, Hannu Kulmalan, Riikka Kallion, Tuomas Rinteen ja junioreihin Jere Leppälän ja Mikko Toimisen.

Riikka Kallio aiheutti kisoissa jymypaukun sijoittuessaan hopealle naisten raskaassa sarjassa.

PuolaEM3

Useita EM-mitaleita aiemmin saavuttanut Oskari Riihioja taisteli itselleen pronssia tällä kertaa alle sadan kilon painoluokassa. Mikko Toiminen otteli hienosti ja sai myös pronssimitalin alle 21-vuotiaiden junioreiden raskaassa sarjassa.

PuolaEM2

Jere Leppälä taisteli muutaman hienon voiton myös alle 21-vuotiaiden alle 85 kilon sarjassa, mutta joutui taipumaan pronssiottelussaan paljon kokeneellemmalle venäläiselle ja joutui tyytymään viidenteen sijaan.

PuolaEM1

Monia sumokisoja kokenut Hannu Kulmala koki yllätystappion ensimmäisessä ottelussaan alle 85 kilon painoluokassa. Hän kuitenkin voitti muutamia otteluita joukkuekisoissa, joissa Suomi sai lopulta jaetun viidennen sijan.

Tuomas Rinne kärsi ensimmäisissä kisoissaan tappion avausottelussaan alle 115 kilon sarjassa. Suomi oli ainoa mitaleita saavuttanut Pohjoismaa aikuisten sarjoissa.

YhteiskuvaPuolaEM

Sumon esittelyä Helsingin kansainvälisessä budonäyttelyssä

Menestystä MM-kisoissa

Sumon MM-kisat pidettiin Japanin Osakassa elokuun lopulla ja suomalaisista osallistui juniorit Jere Leppälä (alle 80kg) ja Erkka Kari (alle 100kg).

Aikuisissa kisasivat Hannu Kulmala (alle 85kg) ja Oskari Riihioja (alle 115kg). Myös joukkuekisoihin osallistuttiin ja muutamiin voittoihin yllettiin.

Jere Leppällä otteli mitaleista ja sijoittui lopulta viidennelle sijalle. Hannu Kulmalan mitali oli myös lähellä, mutta sumokokemusta ei sittenkään ollut tarpeeksi ja oli tyytyminen viidenteen sijaan. Tulos oli MM-kisojen ensikertalaiselta upea suoritus.

Oskari Riihioja otteli myös pari voittoa. Marko Pihlajamäki toimi jälleen tuomarina mallikkaasti ja Simo Akrenius toimi matkanjohtajana ja Suomen edustajana kokouksissa.

Ensi vuonna MM-kisat pidetään heinäkuussa Mongoliassa ja suomalaisten sumotorien tarkoitus olisi kisata myös siellä.

Oskari Riihiojalle mitali EM-kisoista

Oskari Riihioja otteli jälleen hienosti lajimme EM-kisoissa 16.6. Bulgariassa saavuttaen pronssia alle 115 kilon painoluokassa ja avoimessa sarjassa.

Riihioja hävisi jälleen niukasti ottelun pääsystä loppuotteluun Bulgarian Todor Dzuhroville, joka on moninkertainen euroopanmestari ja MM-mitalisti.

Elokuun lopulla Taiwanilla pidetyissä MM-kisoissa Oskari Riihioja voitti ensimmäisen ottelunsa USAn Roger Heffernanin vastaan. Seuraavassa ottelussa Oskari työnsi Georgian Giorgi Meshvildishvilin lähes dohyosta ulos, mutta tämä onnistui viime tipassa pyöräyttämään hänet rajalla voittoisasti kyljelleen. Georgialainen hävisi seuraavan ottelunsa ja näin Oskari ei päässyt kisaamaan enää keräilyotteluihin pronssimitalista.

Riihioja