SUMON EM-KISAT 2016
Krotoszyn, Puola
Huhtikuu, 2016
Riikka Kallio, naisten raskaan sarjan EM-hopeaa. Oskari Riihioja, alle 100 kg sarjan EM-pronssia. Mikko Toiminen, alle 21-v raskaan sarjan EM-pronssia.

Sumon EM-kisat pidettiin huhtikuun 22-24.4.2016 Puolan Krotoszynin kaupungissa. Sumoliitto lähetti kisaan kuusi sumopainijaa: Oskari Riihioja, Hannu Kulmala, Riikka Kallio, Tuomas Rinne ja juniorit Jere Leppälä sekä Mikko Toiminen.

Riikka Kallio aiheutti kisoissa jymypaukun sijoittuessaan hopealle naisten raskaassa sarjassa.

Useita EM-mitaleita aiemmin saavuttanut Oskari Riihioja taisteli itselleen pronssia alle sadan kilon painoluokassa. Mikko Toiminen otteli hienosti ja sai myös pronssimitalin alle 21-vuotiaiden junioreiden raskaassa sarjassa.

Jere Leppälä taisteli muutaman hienon voiton myös alle 21-vuotiaiden alle 85 kilon sarjassa, mutta joutui taipumaan pronssiottelussaan paljon kokeneellemmalle venäläiselle ja joutui tyytymään viidenteen sijaan.

Monia sumokisoja kokenut Hannu Kulmala koki yllätystappion ensimmäisessä ottelussaan alle 85 kilon painoluokassa. Hän kuitenkin voitti muutamia otteluita joukkuekisoissa, joissa Suomi sai lopulta jaetun viidennen sijan.Tuomas Rinne kärsi ensimmäisissä kisoissaan tappion avausottelussaan alle 115 kilon sarjassa. Suomi oli ainoa mitaleita saavuttanut Pohjoismaa aikuisten sarjoissa.

2018 2017 2015 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000