SUMON MM-KISAT 2006
Osaka, JAPANI
Lokakuu 13-15, 2006
Kovatasoisessa kisassa ei tällä kertaa tullut mitaleita, mutta Jarmo Lahti otteli varsin hyvin aina keräilyotteluihin asti +115 kg sarjassa. Jarmo pääsi hienosti taistelemaan jopa pronssimatsipaikasta, mutta vastustaja oli kovempi. Sijoitus hienosti jaettu seitsemäs sija.

Muita kisaajia olivat Sami Ylä-Kero (-85 kg) ja Iiro Luoto (-115 kg). Valmentajana toimi Olli Blåberg ja tuomarikuntaa edusti Marko Pihlajamäki.

SUMON EM-KISAT 2006
Riesa, SAKSA
Syyskuu 2-3, 2006
Sami Ylä-Kero taisteli hienosti -85 kg sarjassa viidenneksi. Marko Pihlajamäki toimi kilpailujen tuomarijohtajana.

SUMON NUORTEN MM-KISAT 2006
Rakvere, EESTI
Elokuu 26, 2006
Suomenlahden etelä-puolella käydyissä nuorten MM karkeloissa oli mukana Suomen edustajina Daniel Tenhunen ( -80 kg) ja Matias Tikkanen (-100 kg). Daniel otteli erittäin lupaavasti ja pääsi taistelemaan jopa pronssista, mikä ensikertalaiselle on todella kova saavutus. Mitali jäi täpärästi saamatta, mutta tuloksena Danielille kuitenkin hienosti jaettu 5. sija.

Marko Pihlajamäki kelpuutettiin ainoana ei-japanilaisena tuomarina kehätuomarin tehtäviin Japanilaisten kollegoiden rinnalle.

SUMON NUORTEN EM-KISAT 2006
Krotoszyn, PUOLA
Kesäkuu 24-25, 2006
Heikki Packalen taisteli -85 kg sarjassa, mutta vastus oli tällä kertaa liian kova ja ottelut loppuivat alkukierroksille. Marko Pihlajamäki johti kilpailujen tuomaritoimintaa.

SUMON SM-KISAT 2006
Rauma, SUOMI
Kesäkuu 10, 2006

SM-mitalistit vasemmalta: Samuel Orvomaa(III),Mikko Ylä-Poikelus(III)
Rami Hietaniemi(II) ja Jarmo Lahti(I). Kuvat © Jarkko Ylinen, 2006
Jarmo (vas.) matkalla kohti mestaruutta.
Kovatasoisessa kisassa oli edustettuna mm. Sumon maajoukkueen edustajien lisäksi myös painin ja judon huippunimiä. SM-kisat järjestettiin ensimmäistä kertaa ja ne käytiin avoimen painoluokan kilpailuna.

AVOIN PAINOLUOKKA - MIEHET
1. Jarmo LAHTI, Helsinki Sumo ry
2. Rami HIETANIEMI, Nurmon Jymy ry
3. Samuel ORVOMAA, Helsinki Sumo ry
3. Mikko YLÄ-POIKELUS, Tampereen Voimalijat ry

SUMON KESÄLEIRI 2006
Rauma, SUOMI
Kesäkuu 10, 2006
Suomen suurimman Budoleirin yhteydessä pidettiin Sumoleiri. Kesäleiri tarjosi loistavan tilaisuuden tekniikan viimeistelyyn ennen SM-kisoja. Leiri pidettiin RJS Samurain harjoitussalilla.

Leirillä käytiin läpi myös Sumon kilpailusäännöt ja kerrattiin myös aloitusrituaalit. Uusikin harrastaja oppii helposti alle puolessa tunnissa yksinkertaiset säännöt ja kumarrukset. Sumon perusrituaalit ovat säilyneet jo vuosisatoja yksinkertaisina, mutta näyttävinä.
Sumoleirin otteluharjoitusta. Kuva © Jarkko Ylinen, 2006

SUMOLIITON VUOSIKOKOUS 2006
Helsinki, SUOMI
Maaliskuu 12, 2006
Sumoliiton sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 12.3.2006 Vuosaaren urheiluhallissa.
Kokouksessa käytiin läpi sääntöjen määräämät vuosikokousasiat. Uuden hallituksen
kokoonpanoksi päätettiin yksimielisesti:

PuheenjohtajaSamuel Orvomaa