SUMON MM-KISAT 2005
Osaka, JAPANI
Lokakuu 15-16, 2005
Sami Ylä-Kero voittamassa pronssimatsinsa. Sami (vasemmalla) palkintojenjaossa. Marko Pihlajamäki kehätuomarina.
MM-kilpailut pidettiin Osakassa, jossa sijaitsee mm. Japanin amatöörisumon pyhättö. Suomen Sami Ylä-Kero ei kuvia kumarrellut vaan taisteli hienosti viisi ottelua, joista ainoa tappio tuli välierissä sarjan voittajalle.

Keräilyjen kautta mitalimatsiin tiensä taistellut Sami tuli ja näytti miten Pohjan Poika jyrää. Suvereenisen varmasti Sami taisteli pronssimitalin -85 kg kovatasoisessa painoluokassa.

Muita suomalaisia kisoissa olivat Ville Turtiainen (-115 kg), Matti Virkki (+115 kg) ja Jarmo Lahti (avoin). Joukkue kisassa savirinkiin astelivat Ville, Matti ja Jarmo. Valmentajana toimi Samuel Orvomaa ja kehätuomarin tehtävistä kisoissa vastasi Marko Pihlajamäki kolleegoineen.

WORLD GAMES 2005
Duisburg, SAKSA
Heinäkuu 19-20, 2005
Euroopan tuomarijohtaja Marko Pihlajamäki kutsuttiin vuoden 2005 World Games kisoihin ainoana tuomarina Japanin ulkopuolelta ja samalla tuli tehtyä lajin tuomarihistoriaa! Kisojen kilpailijatkin oli rankattu kovin kriteerein: mukaan pääsi vain joka maanosan paras ja yksi isäntämaasta sekä yksi villillä kortilla.

Sumon osalta kisat olivat menestys: kaikkien 40 World Games lajin joukosta sumon kisaliput myytiin loppuun ensimmäisenä alta aikayksikön! Kaikkiaan koko tapahtumassa oli yli 3000 urheilijaa edustaen yli 100 kansallisuutta.

Tarkemmat tiedot kisoista tästä linkistä.
Marko Pihlajamäki kehätuomarina World Gamesissa naisten Sumo-ottelussa.

SUMON EM-KISAT 2005
Visegrad, UNKARI
Kesäkuu 11-12, 2005
Sami Ylä-Kero taisteli hienosti 5. jaetun sijan alle 85 kg painoluokassa. Muilla suomalaisilla kilpailijoilla kisat menivät tällä kertaa enemmän kokemuksen hakemiseen. Muutamia hienoja voittoja silti tuli myös muiden osalle.

Marko Pihlajamäki komensi kisojen tuomarikoneistoa ja piti huolen tuomarijohtajana rehdistä kamppailuhengestä.

SUMOLIITON VUOSIKOKOUS 2005
Helsinki, SUOMI
Maaliskuu 13, 2005
Sumoliiton sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 13.3.2005 Vuosaaren urheiluhallissa. Kokouksessa käytiin läpi sääntöjen määräämät vuosikokousasiat. Uuden hallituksen kokoonpanoksi päätettiin yksimielisesti:

PuheenjohtajaSamuel Orvomaa
VarapuheenjohtajaMarko Pihlajamäki
JäsenHarri-Petri Aho
JäsenOlli Blåberg
JäsenAulis Pihlajamäki
JäsenTero Vartiainen

HELSINKIIN UUSI SUMOSEURA
Helsinki, SUOMI
Vuodenvaihde 2004-05
Helsinki Sumo ry on loppuvuodesta 2004 perustettu urheiluseura. Se on Suomen ensimmäinen sumo-painiin erikoistunut seura, jonka erikoisuutena on vielä keskittyminen amatööri-sumon raskaaseen sarjaan, +115 kg.

Mikäli sinua kiinnostaa seuran toimintaan osallistuminen tai seuran tukeminen, ota yhteyttä seuran puheenjohtajaan Tero Vartiaiseen joko sähköpostitse tai puhelimitse, 040-7048185.

SUOMEEN KAKSI 4. DAN MUSTAA VYÖTÄ
Tampere & Klaukkala, SUOMI
Vuodenvaihde 2004-05
Kansainvälisen Sumoliiton Presidentin ja Euroopan Sumo Unionin Presidentin vahvistamat mustan vyön diplomit jaettiin vuodenvaihteessa. Suomesta 4 Dan arvoisen mustan vyön saivat Marko Pihlajamäki ja Simo Akrenius.

Korkein Eurooppalaiselle myönnetty Dan arvo on tällä hetkellä 5 Dan. Korkein mahdollinen vyöarvo on 10 Dan. Näitä myönnetään vain erittäin poikkeuksillissa tapauksissa hyvin harvoille (japanilaisille).

2018 2017 2016 2015 2007 2006 2004 2003 2002 2001 2000