EM-KISAT 2016

Krotoszyn, Puola
Huhtikuu, 2016

Riikka palkintojenjaossa hopeaa kaulassa

Naisten raskaan sarjan (+95 kg) tulokset:

1 – POLIAKOVA Anna, Russia

2 – KALLIO Riikka, Finland

3 – DRBOIAN Mariia, Ukraine

3 – GORDEEVA Ekateriina, Russia

Riikka Kallio otteli upeasti kisoissa sijoittuessaan hopealle naisten raskaassa sarjassa.

Oskari mitalikorokkeella

Miesten alle 100 kg sarjan tulokset:

1 – TULUSH Sayinbelek, Russia

2 – PETROV Mikhail, Russia

3 – RIIHIOJA Oskari, Finland

3 – KHLIUSTIN Anatolii, Ukraine

Sumon EM-kisat pidettiin huhtikuussa 2016 Puolan Krotoszynin kaupungissa. Sumoliitto lähetti kisaan kuusi sumopainijaa: Oskari Riihioja, Hannu Kulmala, Riikka Kallio, Tuomas Rinne ja juniorit Jere Leppälä sekä Mikko Toiminen.

Riikka Kallio aiheutti kisoissa jymypaukun sijoittuessaan hopealle naisten raskaassa sarjassa.

Useita EM-mitaleita aiemmin saavuttanut Oskari Riihioja taisteli itselleen pronssia alle sadan kilon painoluokassa. Mikko Toiminen otteli hienosti ja sai myös pronssimitalin alle 21-vuotiaiden junioreiden raskaassa sarjassa.

Jere Leppälä taisteli muutaman hienon voiton myös alle 21-vuotiaiden alle 85 kilon sarjassa, mutta joutui taipumaan pronssiottelussaan paljon kokeneellemmalle venäläiselle ja joutui tyytymään viidenteen sijaan.

Monia sumokisoja kokenut Hannu Kulmala koki yllätystappion ensimmäisessä ottelussaan alle 85 kilon painoluokassa. Hän kuitenkin voitti muutamia otteluita joukkuekisoissa, joissa Suomi sai lopulta jaetun viidennen sijan.Tuomas Rinne kärsi ensimmäisissä kisoissaan tappion avausottelussaan alle 115 kilon sarjassa. Suomi oli ainoa mitaleita saavuttanut Pohjoismaa aikuisten sarjoissa.

2017     2015